REKRUTACJA

Szukaj

Odwiedziny

Odsłon : 1403731
KLUB MŁODEGO ODKRYWCY
Zajęcia o balonach z dr Wróblewskim z Politechniki Wrocławskiej

Po raz drugi gościliśmy na zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy Pana Doktora Wiesława Wróblewskiego – tym razem na zajęciach o balonach. Pan Doktor przygotował dla nas prezentację, dzięki której poznaliśmy klasyfikację statków latających, a przede wszystkim balonów. Dowiedzieliśmy się, że balony mogą się unosić dzięki gazom lżejszym od powietrza lub dzięki ogrzewaniu powietrza wewnątrz jego czaszy. Obejrzeliśmy filmy, na których zobaczyliśmy przygotowanie balonów do lotu  oraz konkurs na najdłuższy przelot.

Następnie mogliśmy się sami przekonać czym różnią się balony na ogrzane powietrze od gazowych.  Pan Wróblewski zbudował specjalnie dla nas balon, który uniósł się w naszej sali dzięki ogrzaniu powietrza! Balon nas wszystkich zachwycił! Trzymaliśmy go delikatnie podczas ogrzewania suszarką, aby nie uszkodzić jego kolorowej powierzchni. Następnie nadmuchiwaliśmy baloniki na dwa sposoby – klasycznie ustami lub specjalną pompką, a następnie helem. Mogliśmy się przekonać, który z balonów jest w stanie się unieść – kilka baloników nadmuchanych helem uciekło pod sufit naszej klasy.

Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia! 

FILM z ZAJĘC

Iwona Kowalik

 
O samolotach z dr Wiesławem Wróblewskim z Politechniki Wrocławskiej

18 stycznia uczniowie klasy 4c, członkowie KLUBU MŁODEGO ODKRYWCY, uczestniczyli w bardzo interesujących  zajęciach, będących częścią projektu NA MARSA I DALEJ. Naszym gościem był  doktor inżynier Wiesław  Wróblewski z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego (Katedra Inżynierii Kriogenicznej, Lotniczej i Procesowej) Politechniki Wrocławskiej. Pan Doktor wyjaśnił  uczniom podstawowe zagadnienia związane z lotnictwem i pomógł zrozumieć dlaczego samolot wznosi się w powietrze.
Zajęcia rozpoczęły się od przypomnienia marzeń o lataniu i nawiązaniu do mitu o Dedalu i Ikarze. Następnie dr Wróblewski krótko przedstawił dzieciom kolejne wynalazki i rozwiązania techniczne, które pozwoliły  na zbudowanie samolotu. Nasz gość omówił z uczniami elementy samolotu oraz ich funkcję podczas lotu. Dzieci poznały także oznaczenia polskich statków powietrznych.

W części warsztatowej uczestnicy spotkania  zbudowali po  2 modele samolotów z papieru. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że organizowane są konkursy, w których mierzy się odległość jaką pokonuje taki samolot, zatem składanie samolotów to już nie tylko zabawa. Jak dotąd najlepszy skonstruowany samolot, który pobił rekord świata w długości lotu, pokonał 69 metrów!
Nasi uczniowie mieli szansę wypróbować swoje samoloty na szkolnym korytarzu. Nasz rekord wyniósł ponad 13 metrów, a trzy najlepsze drużyny otrzymały nagrody. Dla wszystkich uczestników spotkania Pan Doktor przygotował słodycze.

Jesteśmy bardzo wdzięczni Panu Doktorowi Wróblewskiemu za przygotowanie i poprowadzenie zajęć. Kolejne zajęcia już za tydzień! Nie możemy się doczekać!

Film z zajęć

Iwona Kowalik

 
Konstruujemy mechaniczne ramię dla łazika lub astronauty

Aby zbadać powierzchnię planety, księżyca lub asteroidy, łaziki używają robotów wyposażonych w mechaniczne ramiona do  zbieranie próbek, wykonywania zdjęć i monitorowania środowiska. Takie ramiona wykorzystują także podczas misji
astronauci. Członkowie KMO skonstruowali mechaniczne ramiona, wykorzystując proste materiały: tekturę, śruby i nakrętki, kawałki słomek do napojów, sznurek i taśmę. Ich ramiona podniosły kubeczki. Na filmie można zobaczyć zmagania
przyszłych „inżynierów kosmicznych”:

FILM

Iwona Kowalik

 
Budujemy modele rakiet z materiałow z recyklingu

Jedne z grudniowych zajęć poświeciliśmy  na budowanie modeli rakiet, które powstawały z materiałów z recyklingu. Uczniowie klasy 4c użyli wyobraźni i projektowali rakiety wykorzystując rolki po ręcznikach papierowych, plastikowe butelki po wodzie czy szamponie, opakowania po lakierze do włosów, wykałaczki, opakowania po czekoladkach, serkach, pudełka po herbatach czy lekach… Sky is the limit! Kreatywność dzieci nie zna granic!

Zdjęcia z naszych zajęć

Iwona Kowalik

 
Testy zderzeniowe

Ostatnim badaniem, jakie przeprowadziliśmy z zestawem udostępnionym nam przez ESERO POLAND SPACECRAFT MATERIALS KIT, były testy zderzeniowe. Uczniowie sprawdzali, z jakich materiałów zbudować statki kosmiczne, aby przetrwały zderzenia ze śmieciami kosmicznymi, poruszającymi się z bardzo dużymi prędkościami. Korzystaliśmy ze specjalnej pochylni, mierząc odskok następujący po zderzeniu kulki z każdym z badanych materiałów. Każdy materiał badany był trzykrotnie. Uczniowie notowali dokładnie długości odskoków, dzięki miarce umieszczonej na pochylni, a następnie obliczali średnią arytmetyczną otrzymanych wyników. Po wykonaniu obliczeń porównywali średnie i wybierali te materiały, które miały największy odskok, co powoduje  mniejsze zniszczenia w strukturze kostki zbudowanej z danego materiału. Uwzględniali przy tym inne, poznane wcześniej własności materiałów, które umożliwią przejście przez atmosferę i np. nie są magnetyczne.

SPACECRAFT MATERIALS KIT okazał się świetną pomocą dydaktyczną, z którą uczniowie uczyli się i bawili jednocześnie. Umożliwił nam wykonanie eksperymentów, których nie wykonalibyśmy w szkole bez tego zestawu i dał szansę na pracę metodą badawczą. Dziękujemy ESERO POLAND!

Film prezentujący pracę uczestników KMO

Iwona Kowalik

 
Pomiar masy różnych materiałów

Tym razem nasze zajęcia poświęcone były pomiarom masy różnych materiałów, dostarczonych przez ESERO POLAND. Mimo, że rozmiary kostek były identyczne, uczniowie szybko orientowali się, że niektóre z nich są zdecydowanie cięższe od innych. Dzieci domyślały się, że materiały, z których buduje się statki kosmiczne nie mogą być zbyt ciężkie. Z materiałów ESERO dowiedziały się, że do budowy statku kosmicznego potrzebne są materiały wytrzymałe, sztywne oraz o małej masie, aby wymagały jak najmniejszej ilości paliwa rakietowego potrzebnego do wyniesienia rakiety w kosmos.

Pierwsze badania uczniowie wykonali w rękach, porządkując kostki wg ich masy. Następnie wykonali dokładniejsze pomiary przy użyciu kieszonkowej wagi elektronicznej. Po zbadaniu wszystkich materiałów i  korzystając z eksperymentów przeprowadzanych na wcześniejszych zajęciach,  wnioskowali które materiały są na tyle lekkie i wytrzymałe, że umożliwią lot i bezpieczne lądowanie rakiet.

Film prezentujący pracę uczestników KMO

Iwona Kowalik

 
Badamy przewodnictwo cieplne i magnetyzm materiałow

Kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy były poświęcone badaniu przewodnictwa cieplnego i magnetyzmu różnych materiałów. Uczniowie dowiedzieli się, materiały konstrukcyjne, z których buduje się statki kosmiczne, muszą radzić  sobie z bardzo wysokimi i bardzo niskimi temperaturami. Materiały takie są przeważnie dobrymi przewodnikami ciepła. Statki te muszą np. przetrwać zabójczo wysokie temperatury, które towarzyszą  wejściu w atmosferę podczas powrotu na Ziemię. W doświadczeniu, przygotowanym przez ESERO, wykorzystaliśmy wszystkie kostki z różnych materiałów z zestawu Spacecraft Material Kit, kwadraty papieru termochromowego, 2 szalki Petriego oraz termometr elektroniczny.  Do szalek wlewana była gorąca woda z czajnika, a następnie po ich przykryciu, uczniowie ustawiali na przykrywkach kostki z zestawu, na które kładki kwadraty papieru termochromowego.  Gdy kostki się nagrzewały, papier zmieniał kolor. Zadaniem dzieci było uważne obserwowanie, które kostki nagrzewają się najszybciej, czyli na których z nich kwadraty papieru najszybciej zmieniły kolor. Eksperyment powtórzyliśmy trzykrotnie.

Drugi eksperyment pozwolił na określenie, których materiałów należy unikać podczas budowania statków kosmicznych.  Materiały magnetyczne mogą one zakłócać działanie przyrządów takich jak czujniki orientacji, wykorzystujące pole magnetyczne Ziemi do nakierowywania statków na właściwy tor lotu. Uczniowie zbadali,  które z materiałów reagują na magnes i odkryli, że materiały magnetyczne są zawsze metalami.

To już kolejne zajęcie, na których uczniowie mieli okazję przekonać się, że nauka może być świetną zabawą.  RELACJA FOTOGRAFICZNA Z NASZYCH ZAJĘĆ

Iwona Kowalik

 
Badamy przewodnictwo elektryczne: przewodnik czy izolator?

Na kolejnych zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie badali, które z dostarczonych przez ESERO POLAND materiałow są przewodnikami elektrycznymi, a które są izolatorami. Moduł serwisowy statku kosmicznego Orion ma 4 skrzydła, które są wykonane z paneli słonecznych. Panele pobierają energię pochodzącą ze Słońca, która jest zamieniana w elektryczność. Dzięki niej zasilane są komputery i urządzenia pokładowe. Dlatego potrzebujemy materiałow, które dobrze przewodzą prąd.

Zadaniem uczniów było zbudowanie na podstawie wskazówek z ESERO prostego zestawu do testowania żarówki, który następnie zmodyfikowaliśmy do badania przewodnictwa materiałów z zestawu ESA Spacecraft Materials Kit.

LINK do filmu

Z przeprowadzonych przez dzieci doświadczeń wynika, że przewodnikami są miedź, aluminium, mosiądz, stal i stop aluminium. Izolatorami okazały się drewno, skała, plastiki polistyren.

Budowanie zestawu i testowanie przewodnictwa elektrycznego okazało się świetną zabawą. Czekamy na kolejne eksperymenty!

Iwona Kowalik

 
Odkrywanie własności materiałów: zobacz i poczuj

Klub Młodego Odkrywcy otrzymał na 2 miesiące do testowania zestaw edukacyjny SPACECRAFT MATERIALS KIT z ESERO. Jest to pomoc naukowa, która pozwala uczniom na badanie różnych materiałów w kontekście ich przydatności do budowy statku kosmicznego. Dzieci otrzymują zestaw dziewięciu różnych materiałów (np. miedź, aluminium, mosiądz, stal, drewno, skała, plastik) i badają, które ich własności są najbardziej przydatne do części pojazdów kosmicznych.

Na pierwszych zajęciach podzieleni na 6 grup uczestnicy badali materiały za pomocą wrażeń, jakie sprawiają w dotyku oraz obserwując je wzrokowo – dzieci opisywały materiały jako ciężkie/lekkie, szorstkie/gładkie, ciepłe w dotyku/chłodne w dotyku, błyszczące/matowe.

Na kolejnych zajęciach podsumujemy swoje obserwacje i spróbujemy określić ich przydatność do organizowania kosmicznych podróży.

Przebieg zajęć

Iwona Kowalik

 
Wycieczka do Planetarium

30 października 2018 roku klasa 4c uczestniczyła w zajęciach w Planetarium Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Wszechświat i cała reszta”. Dla większości uczniów była to pierwsza okazja pobytu we wrocławskim planetarium położonym w urokliwym Parku Szczytnickim.

Po krótkim przedstawieniu historii obserwacji kosmosu – od obserwacji wzrokowych do supernowoczesnych teleskopów oraz przyczyn dla których obserwowano „gwiazdy” dzieci poznawały elementy budowy Układu Słonecznego: planety, księżyce, planety karłowate… Uczniowie zobaczyli gwiazdozbiory widoczne na północnej półkuli oraz poznali sposób odnajdywania na nocnym niebie Gwiazdy Polarnej. Na podstawie filmu „From Earth to the Universe” dzieci dowiedziały z jakich obiektów składa się nasza galaktyka, czyli Droga Mleczna oraz miały okazję poznać nieco bliżej współczesne metody obserwacji i zdobywania kosmosu. Następnie dzięki omówieniu problemu zanieczyszczenia światłem uczniowie poznali jego wpływ na obserwacje nocnego nieba, życie zwierząt i ptaków oraz gospodarkę.

Pobyt w Planetarium był świetną okazją aby rozwinąć zainteresowanie dzieci astronomią. Był też jednym z punktów działalności Klubu Młodego Odkrywcy.

Film z wycieczki

 

Iwona Kowalik

 
Budujemy łaziki napędzane balonami

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy projektowali i budowali proste łaziki, których napędem było powietrze z balonów.
Uczniowie używali tekturowych pudełek, papierowych kubeczków, słomek i oczywiście  balonów. Dzieci musiały rozwiązywać
wiele problemów, np. co zrobić, aby balon nie hamował pojazdu, jak usztywnić osie z kółeczkami itd. Swoje rozwiązania mogły
kilka razy modyfikować po przeprowadzanych próbach. Gdy pojazdy zostały ukończone, urządziliśmy zawody na szkolnym holu,
aby ocenić, który łazik pokona najdłuższą odległość. Uczniowie przekonali się jak ważna jest praca zespołowa i korygowanie błędów.
Mam nadzieję, że skorzystają z tych wniosków podczas kolejnych prac naszego klubu.

LINK do filmu prezentującego przebieg prac i zawody łazików.

Iwona Kowalik

 
« pierwszapoprzednia12następnaostatnia »

Strona 1 z 2


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: business hosting php hosting Valid XHTML and CSS.