REKRUTACJA

Szukaj

Odwiedziny

Odsłon : 1804741
KLUB MŁODEGO ODKRYWCY
Budujemy rakiety napędzane gumką

Uczniowie klasy 5c tym razem tworzyli rakiety, których siłą nośną jest siła sprężystości gumki recepturki. Nasze rakiety były bardzo lekkie, zbudowane z pianki i papieru, który wykorzystaliśmy do stworzenia sterowników (skrzydeł) pojazdu. Nasza rakieta działa na zasadzie procy: dzięki przymocowanej naciągniętej gumce recepturce, nasz prosty statek powietrzny był w stanie pokonać znaczne odległości. Rekord naszej klasy to 11m70 cm, który udało się  uzyskać Olivierowi.

LINK DO FILMU

Iwona Kowalik

 
Projektujemy łazik marsjański

Członkowie KMO zaprojektowali własny łazik, który mógłby prowadzić badania Czerwonej Planety.  Wyposażyli go w narzędzia do wykonywania badań, baterie słoneczne, dwa rodzaje kół. Nasz łazik jest w stanie przewieźć 5-kilogramowy ładunek. Zadaniem, którym będą się jeszcze zajmować uczniowie, jest opracowanie napędu na naszego łazika.

LINK DO FILMU

Iwona Kowalik

 
Po co matematyka inżynierowi lotniczemu?

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu z przedstawicielami firmy Collins Aerospace. Collins Aerospace, jednostka United Technologies Corporation, jest liderem w zakresie zaawansowanych technologicznie i inteligentnych rozwiązań dla globalnego przemysłu lotniczego i obronnego. Podczas spotkania Pani Joanna Pająk przedstawiła nam profil działalności firmy. Dowiedzieliśmy się czym dokładniej zajmuje się Collins Aerospace, jak wielu pracowników zatrudnia, ilu inżynierów w niej pracuje, a nawet jaki dochód osiąga. Pan inżynier Mikołaj Niewodniczański, który w firmie zajmuje się analizą niezawodności m.in. części do samolotów, przygotował dla uczniów prezentację o zastosowaniu matematyki w pracy inżyniera lotniczego i nie tylko:)  Pan inżynier opowiedział nam o zastosowaniu matematyki w tworzeniu gier, konstruowaniu pojazdów, tworzeniu konstrukcji architektonicznych, kreśleniu planów pomieszczeń.  Doceniliśmy wagę kształtów, dokładność wymiarów elementów maszyn i konstrukcji, wielkości pól w projektowaniu samolotów, samochodów i czołgów.  Dokładność pomiarów odgrywa także dużą rolę podczas badania niezawodności maszyn i ich części.  Matematyka pomaga ustalić pozycję w nawigacji, umożliwia tworzenie map i określanie odległości między rożnymi obiektami. Matematyka i geometria ma olbrzymie zastosowanie w logistyce, umożliwiając jak najbardziej efektywne zaplanowanie składowania towarów. Matematykę zastosowano także w sztuce i fotografii wykorzystując zasadę złotego podziału. Pan inżynier opowiedział także o wykorzystywaniu matematyki w sporcie, a nawet muzyce.

Jeśli ktokolwiek miał wątpliwości po co uczyć się matematyki, to po spotkaniu z przedstawicielami Collins Aerospace z pewnością przekonał się o wszechstronnym jej zastosowaniu! Bardzo dziękujemy Pani Joannie Pająk i Panu inżynierowi Mikołaj Niewodniczański za wyjątkowe spotkanie:)

Iwona Kowalik

 
Eksperyment Eratostenesa

23 września 2019 roku uczniowie klasy 5c po raz kolejny wzięli udział w międzynarodowym wydarzeniu Eksperyment Eratostenesa, który umożliwia wyznaczenia obwodu Ziemi. Dzięki aplikacji Stellarium wyznaczyliśmy czas lokalnego południa we Wrocławiu i zmierzyliśmy cień metrowego gnomonu. Aby wyznaczyć kąt padania promieni słonecznych wykorzystaliśmy kalkulator  online. Do obliczenia obwodu Ziemi z zastosowaniem eksperymentu Eratostenesa potrzebowaliśmy danych od partnera zlokalizowanego w pobliżu 17 południka. Udało nam się wymienić danymi z dwiema szkołami: Bundesgymnasium und Bundesrealgymnasium w  Wiedniu w  Austrii oraz Szkołą Podstawową Brodarica w  Šibeniku, w Chorwacji. Do obliczeń potrzebowaliśmy jeszcze odległości między nami szkołami. Uczniowie wyznaczyli je dzięki aplikacji Google Earth. Obliczyliśmy także wymiar naszej planety korzystając z wirtualnej szkoły znajdującej się na równiku. Nasze obliczenia okazały się dość dokładne – nasz błąd był mniejszy niż 1%. Do wyznaczenia obwodu Ziemi zastosowaliśmy także specjalny  kalkulator uzyskany od astronomów z Instytutu Dunlopa Uniwersytetu w Toronto w Kanadzie. LINK DO FILMU

5 listopada uczniowie spotkali się na wideokonferencji Skype z uczniami szkoły podstawowej w Larnace na Cyprze. Podczas spotkania dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach z wykonywaniem eksperymentu, mówiły o kolejnych etapach  i zaprezentowały uzyskane wyniki. Spotkanie było bardzo ciekawe, ponieważ cypryjski nauczyciel Adamos Christofi mówi w języku polskim (Jego mama jest Polką). Z tego powodu tym razem dzieci z SP16 mogły mówić w naszym języku, a Pan Christofi tłumaczył nasze wypowiedzi swoim uczniom. Nam tłumaczył opisy prezentowane przez cypryjskich rówieśników. Po prezentacji wyników eksperymentu dzieci mogły swobodnie zadawać pytania partnerom. Pytały o aktualną temperaturę, śnieg,  szkolne przedmioty, czas, w jakim odbywają się zajęcia, mundurki itd.

Iwona Kowalik



 
Projektujemy szkołę na Marsie

Przed wakacjami tworzyliśmy propozycje systemów  edukacyjnych szkoły na Marsie. Zespoły uczniów zastanawiały się na przedmiotami, których powinny się uczyć dzieci mieszkające w przyszłości na Czerwonej Planecie. Dzieci tworzyły propozycje pomocy dydaktycznych w szkołach i pierwsze szkice budynków. Teraz rozpoczęli prace nad stworzeniem makiet szkół:

Iwona Kowalik

 
Jak pokonać opór? Budujemy samolot z … łyżki i papieru!!!

Wyzwaniem, z którym tym razem musieli się zmierzyć członkowie Klubu Młodego Odkrywcy było zbudowanie samolotu z łyżki i papiery. Konstrukcja zawieszona na dwóch spinaczach miała jak najszybciej zsuwać się po śliskim sznurku pokonując opory jakie napotka. Zadanie wydało się niemożliwe do wykonania, ale dzieci walczyły do końca ulepszając swoje konstrukcje oraz zawieszenie samolotu. Jedna z grup poradziła sobie świetnie – samolot Martynki i Emilki pokonał z niezłą prędkością całą odległość naszego sznurka!

Relacja z naszych zajęć

Iwona Kowalik

 
Budujemy lądownik marsjański a’la NASA

Uczniowie z Klubu Młodego Odkrywcy tworzyli kolejny lądownik dla jajka-astronauty. Tym razem wykorzystali pomysł Amerykańskiej Agencji Kosmicznej NASA. Aby ochronić surowe jajko przed rozbiciem po zrzuceniu lądownika z drabiny, uczniowie mogli wykorzystać gumki recepturki, sznurek, plastikowe kubeczki, patyczki do lodów i maksymalnie 10 balonów. Wszystkie drużyny zakończyły swoją misję sukcesem – wszystkie jajka „przeżyły”!

Gratulacje dla wszystkich drużynUśmiech

Film z naszych zajęć: LINK

Iwona Kowalik

 
Testujemy paliwa rakietowe!

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy sprawdzali doświadczalnie jakie proste paliwa wyniosą małe, proste rakiety jak najwyżej. Do swoich prób użyli octu, sody, coca coli, tabletek musujących. Komponowali różne mieszanki zmieniając skład i proporcje "paliwa". Rakiety unosiły się w powietrze, przelatywały nawet wysokość większą od wzrostu dzieci, a nawet opiekuna Koła! Świetna zabawa!

LINK DO FILMU

Iwona Kowalik

 
Poznajemy animację poklatkową

Klub Młodego Odkrywcy rozpoczął przygotowania do stworzenia animacji prezentujących lądowanie obcych na naszej planecie. Na ostatnich zajęciach członkowie KMO poznawali tajniki animacji poklatkowej. Jest to animacja stworzona z osobnych zdjęć, na których obiekty poruszają się nieznacznie, tworząc kolejne sceny. Kadr powinien pozostać nieruchomy. Po połączeniu zdjęć mamy wrażenie, że oglądamy film, na którym przedmioty same się poruszają. Do nagrania pierwszych filmów dzieci wykorzystały aplikację Stop Motion Studio i szkolne tablety. Powstały ciekawe i zabawne animacje, które można obejrzeć na filmie:  LINK DO FILMU

Wszyscy obejrzeliśmy stworzone podczas zajęć prace, a swoje doświadczenia uczniowie wykorzystają podczas pracy nad filmem o przybyciu na Ziemię przedstawicieli obcych cywilizacji.

Iwona Kowalik

 
Jak zmieścić Układ Słoneczny na szkolnym holu?

Kilka kolejnych spotkań naszego klubu poświęciliśmy na poznanie kosmicznych wielkości i odległości. Skupiliśmy się na Układzie Słonecznym. Zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu, na którym w ciekawy sposób porównano wielkości planet i Słońca. Następnie uczniowie obliczyli średnice poszczególnych planet i Słońca dzięki informacjom porównującym te wielkości ze średnicą Ziemi. Wyniki mogły robić wrażenie! Dzieci zobaczyły też, jak można porównać skalę wielkości planet do owoców.

Kolejnym zagadnieniem było poznanie odległości planet od Słońca. Uczniowie dowiedzieli się, że rysunki, które często widzimy, nie przedstawiają skali odległości – odległości między planetami rosną, im dalej planeta znajduje się dalej od Słońca. Obejrzeliśmy film o tworzeniu modelu Układu Słonecznego w skali na pustyni w Newadzie w USA. Potem dzieci obliczały prawdziwe odległości planet od Słońca.

Zadaniem naszej drużyny było przedstawienie tych odległości w odpowiedniej skali, tak, aby wszystkie planety i Słońce zmieściły się na szkolnym holu. Pierwsza próba była nieudana – należało zmienić skalę. Kolejna próba, ze skalą 100 000 000 000, powiodła się- udało nam się “zaznaczyć” liniami z papieru toaletowego wszystkie planety i gwiazdę naszego układu.

Link do filmu prezentującego pracę KLUBU MŁODEGO ODKRYWCY

Iwona Kowalik

 
Europejski sukces Klubu Młodego Odkrywcy

Klub Młodego Odkrywcy w SP16 świętuje sukces Amelki Michalak z klasy 4c, która została finalistką konkursu "Merkury" Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA Kids). Dziś odebrała nagrodę, która dotarła z Holandii:)

Pracę Amelki została zaprezentowana na stronie Europejskiej Agencji Kosmicznej w zakładce Space for Kids (LINK do strony)

Serdeczne gratulacje Amelko!

Iwona Kowalik

 
« pierwszapoprzednia123następnaostatnia »

Strona 1 z 3


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: business hosting php hosting Valid XHTML and CSS.