REKRUTACJA

Szukaj

Odwiedziny

Odsłon : 1361246
KLUB MŁODEGO ODKRYWCY
Budujemy modele rakiet z materiałow z recyklingu

Jedne z grudniowych zajęć poświeciliśmy  na budowanie modeli rakiet, które powstawały z materiałów z recyklingu. Uczniowie klasy 4c użyli wyobraźni i projektowali rakiety wykorzystując rolki po ręcznikach papierowych, plastikowe butelki po wodzie czy szamponie, opakowania po lakierze do włosów, wykałaczki, opakowania po czekoladkach, serkach, pudełka po herbatach czy lekach… Sky is the limit! Kreatywność dzieci nie zna granic!

Zdjęcia z naszych zajęć

Iwona Kowalik

 
Testy zderzeniowe

Ostatnim badaniem, jakie przeprowadziliśmy z zestawem udostępnionym nam przez ESERO POLAND SPACECRAFT MATERIALS KIT, były testy zderzeniowe. Uczniowie sprawdzali, z jakich materiałów zbudować statki kosmiczne, aby przetrwały zderzenia ze śmieciami kosmicznymi, poruszającymi się z bardzo dużymi prędkościami. Korzystaliśmy ze specjalnej pochylni, mierząc odskok następujący po zderzeniu kulki z każdym z badanych materiałów. Każdy materiał badany był trzykrotnie. Uczniowie notowali dokładnie długości odskoków, dzięki miarce umieszczonej na pochylni, a następnie obliczali średnią arytmetyczną otrzymanych wyników. Po wykonaniu obliczeń porównywali średnie i wybierali te materiały, które miały największy odskok, co powoduje  mniejsze zniszczenia w strukturze kostki zbudowanej z danego materiału. Uwzględniali przy tym inne, poznane wcześniej własności materiałów, które umożliwią przejście przez atmosferę i np. nie są magnetyczne.

SPACECRAFT MATERIALS KIT okazał się świetną pomocą dydaktyczną, z którą uczniowie uczyli się i bawili jednocześnie. Umożliwił nam wykonanie eksperymentów, których nie wykonalibyśmy w szkole bez tego zestawu i dał szansę na pracę metodą badawczą. Dziękujemy ESERO POLAND!

Film prezentujący pracę uczestników KMO

Iwona Kowalik

 
Pomiar masy różnych materiałów

Tym razem nasze zajęcia poświęcone były pomiarom masy różnych materiałów, dostarczonych przez ESERO POLAND. Mimo, że rozmiary kostek były identyczne, uczniowie szybko orientowali się, że niektóre z nich są zdecydowanie cięższe od innych. Dzieci domyślały się, że materiały, z których buduje się statki kosmiczne nie mogą być zbyt ciężkie. Z materiałów ESERO dowiedziały się, że do budowy statku kosmicznego potrzebne są materiały wytrzymałe, sztywne oraz o małej masie, aby wymagały jak najmniejszej ilości paliwa rakietowego potrzebnego do wyniesienia rakiety w kosmos.

Pierwsze badania uczniowie wykonali w rękach, porządkując kostki wg ich masy. Następnie wykonali dokładniejsze pomiary przy użyciu kieszonkowej wagi elektronicznej. Po zbadaniu wszystkich materiałów i  korzystając z eksperymentów przeprowadzanych na wcześniejszych zajęciach,  wnioskowali które materiały są na tyle lekkie i wytrzymałe, że umożliwią lot i bezpieczne lądowanie rakiet.

Film prezentujący pracę uczestników KMO

Iwona Kowalik

 
Badamy przewodnictwo cieplne i magnetyzm materiałow

Kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy były poświęcone badaniu przewodnictwa cieplnego i magnetyzmu różnych materiałów. Uczniowie dowiedzieli się, materiały konstrukcyjne, z których buduje się statki kosmiczne, muszą radzić  sobie z bardzo wysokimi i bardzo niskimi temperaturami. Materiały takie są przeważnie dobrymi przewodnikami ciepła. Statki te muszą np. przetrwać zabójczo wysokie temperatury, które towarzyszą  wejściu w atmosferę podczas powrotu na Ziemię. W doświadczeniu, przygotowanym przez ESERO, wykorzystaliśmy wszystkie kostki z różnych materiałów z zestawu Spacecraft Material Kit, kwadraty papieru termochromowego, 2 szalki Petriego oraz termometr elektroniczny.  Do szalek wlewana była gorąca woda z czajnika, a następnie po ich przykryciu, uczniowie ustawiali na przykrywkach kostki z zestawu, na które kładki kwadraty papieru termochromowego.  Gdy kostki się nagrzewały, papier zmieniał kolor. Zadaniem dzieci było uważne obserwowanie, które kostki nagrzewają się najszybciej, czyli na których z nich kwadraty papieru najszybciej zmieniły kolor. Eksperyment powtórzyliśmy trzykrotnie.

Drugi eksperyment pozwolił na określenie, których materiałów należy unikać podczas budowania statków kosmicznych.  Materiały magnetyczne mogą one zakłócać działanie przyrządów takich jak czujniki orientacji, wykorzystujące pole magnetyczne Ziemi do nakierowywania statków na właściwy tor lotu. Uczniowie zbadali,  które z materiałów reagują na magnes i odkryli, że materiały magnetyczne są zawsze metalami.

To już kolejne zajęcie, na których uczniowie mieli okazję przekonać się, że nauka może być świetną zabawą.  RELACJA FOTOGRAFICZNA Z NASZYCH ZAJĘĆ

Iwona Kowalik

 
Badamy przewodnictwo elektryczne: przewodnik czy izolator?

Na kolejnych zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie badali, które z dostarczonych przez ESERO POLAND materiałow są przewodnikami elektrycznymi, a które są izolatorami. Moduł serwisowy statku kosmicznego Orion ma 4 skrzydła, które są wykonane z paneli słonecznych. Panele pobierają energię pochodzącą ze Słońca, która jest zamieniana w elektryczność. Dzięki niej zasilane są komputery i urządzenia pokładowe. Dlatego potrzebujemy materiałow, które dobrze przewodzą prąd.

Zadaniem uczniów było zbudowanie na podstawie wskazówek z ESERO prostego zestawu do testowania żarówki, który następnie zmodyfikowaliśmy do badania przewodnictwa materiałów z zestawu ESA Spacecraft Materials Kit.

LINK do filmu

Z przeprowadzonych przez dzieci doświadczeń wynika, że przewodnikami są miedź, aluminium, mosiądz, stal i stop aluminium. Izolatorami okazały się drewno, skała, plastiki polistyren.

Budowanie zestawu i testowanie przewodnictwa elektrycznego okazało się świetną zabawą. Czekamy na kolejne eksperymenty!

Iwona Kowalik

 
Odkrywanie własności materiałów: zobacz i poczuj

Klub Młodego Odkrywcy otrzymał na 2 miesiące do testowania zestaw edukacyjny SPACECRAFT MATERIALS KIT z ESERO. Jest to pomoc naukowa, która pozwala uczniom na badanie różnych materiałów w kontekście ich przydatności do budowy statku kosmicznego. Dzieci otrzymują zestaw dziewięciu różnych materiałów (np. miedź, aluminium, mosiądz, stal, drewno, skała, plastik) i badają, które ich własności są najbardziej przydatne do części pojazdów kosmicznych.

Na pierwszych zajęciach podzieleni na 6 grup uczestnicy badali materiały za pomocą wrażeń, jakie sprawiają w dotyku oraz obserwując je wzrokowo – dzieci opisywały materiały jako ciężkie/lekkie, szorstkie/gładkie, ciepłe w dotyku/chłodne w dotyku, błyszczące/matowe.

Na kolejnych zajęciach podsumujemy swoje obserwacje i spróbujemy określić ich przydatność do organizowania kosmicznych podróży.

Przebieg zajęć

Iwona Kowalik

 
Wycieczka do Planetarium

30 października 2018 roku klasa 4c uczestniczyła w zajęciach w Planetarium Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Wszechświat i cała reszta”. Dla większości uczniów była to pierwsza okazja pobytu we wrocławskim planetarium położonym w urokliwym Parku Szczytnickim.

Po krótkim przedstawieniu historii obserwacji kosmosu – od obserwacji wzrokowych do supernowoczesnych teleskopów oraz przyczyn dla których obserwowano „gwiazdy” dzieci poznawały elementy budowy Układu Słonecznego: planety, księżyce, planety karłowate… Uczniowie zobaczyli gwiazdozbiory widoczne na północnej półkuli oraz poznali sposób odnajdywania na nocnym niebie Gwiazdy Polarnej. Na podstawie filmu „From Earth to the Universe” dzieci dowiedziały z jakich obiektów składa się nasza galaktyka, czyli Droga Mleczna oraz miały okazję poznać nieco bliżej współczesne metody obserwacji i zdobywania kosmosu. Następnie dzięki omówieniu problemu zanieczyszczenia światłem uczniowie poznali jego wpływ na obserwacje nocnego nieba, życie zwierząt i ptaków oraz gospodarkę.

Pobyt w Planetarium był świetną okazją aby rozwinąć zainteresowanie dzieci astronomią. Był też jednym z punktów działalności Klubu Młodego Odkrywcy.

Film z wycieczki

 

Iwona Kowalik

 
Budujemy łaziki napędzane balonami

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy projektowali i budowali proste łaziki, których napędem było powietrze z balonów.
Uczniowie używali tekturowych pudełek, papierowych kubeczków, słomek i oczywiście  balonów. Dzieci musiały rozwiązywać
wiele problemów, np. co zrobić, aby balon nie hamował pojazdu, jak usztywnić osie z kółeczkami itd. Swoje rozwiązania mogły
kilka razy modyfikować po przeprowadzanych próbach. Gdy pojazdy zostały ukończone, urządziliśmy zawody na szkolnym holu,
aby ocenić, który łazik pokona najdłuższą odległość. Uczniowie przekonali się jak ważna jest praca zespołowa i korygowanie błędów.
Mam nadzieję, że skorzystają z tych wniosków podczas kolejnych prac naszego klubu.

LINK do filmu prezentującego przebieg prac i zawody łazików.

Iwona Kowalik

 
Obliczyliśmy przybliżony obwód Ziemi

Podczas wydarzenia Eksperyment Eratostenesa wymieniliśmy dane z ośmioma
europejskimi szkołami. Naszymi partnerami były szkoły z Krusevac w Serbii,
szkoły z Lipovljani, Križevci, Zagrzebia, miejscowości NovskaKarlovac
w Chorwacji, miejscowości Medvoda ze Słoweni oraz szkoła z Neapolu
we Włoszech. Obwód Ziemi jest równy 40 075 km. Nasze obliczenia, które
były najbliżej tego wyniku, to 41805,64 km (rezultat współpracy z serbską szkołą);
38656,32 km (współpraca ze szkołą w Križevci) oraz 38139,48 km (rezultat
współpracy ze szkołą z Zagrzebia). Dzieci uzyskały te wyniki korzystając z kalkulatorów
i informacji o odległościach między miastami oraz wysokości Słońca 24 września
w południe astronomiczne. Posługując się prostymi przyborami geometrycznymi oraz
korzystając z możliwości, jakie dają nam nowoczesne technologie, uzyskaliśmy
bardzo zbliżone do prawdziwych wyniki.

Kolejny eksperyment już w marcu 2019!


Iwona Kowalik

 
Projektujemy lądownika dla jajka-astronauty

Uczestnicy Klubu Młodego Odkrywcy zmierzyli się z trudnym zadaniem – zaprojektowaniem prostego lądownika dla astronauty, którym było surowe jajko! Dzieci miały do dyspozycji jedynie plastikowy kubeczek, 4 słomki, balonik, kartkę papieru A4 oraz 1 metr taśmy. Uczniowie klasy 4C pracowali nad swoimi pomysłami w grupach. Każdy z zespołów miał 3 próby, aby  udoskonalić lub zmienić swoje rozwiązania. Dzieci okazały się bardzo kreatywne – wiele jajek „przeżyło” upadek! Każda próba wiązała się z olbrzymi emocjami i oczekiwaniem, czy jajko zostanie całe. Dzieci okazały się bardzo kreatywne – wiele jajek „przeżyło” upadek!

Pracę dzieci można obejrzeć na filmie:

PROJEKTUJEMY LĄDOWNIK DLA JAJKA-ASTRONAUTY

 

Iwona Kowalik

 
Wysyłamy polecenia do kamery w kosmosie

Uczniowie klasy 4C, członkowie Klubu Młodego Odkrywcy, wzięli udział w edukacyjnym wydarzeniu „Sally Ride EarthKAM”, organizowanym przez Amerykańską Agencję Kosmiczną NASA, które zostało stworzony, aby umożliwić uczniom i nauczycielom oglądanie powierzchni Ziemi z unikalnej perspektywy kosmicznej przestrzeni. Jest to wydarzenie edukacyjne, w ramach którego uczniowie z różnych stron świata bezpłatnie uzyskują dostęp do sprzętu elektronicznego umieszczonego w kosmosie. Dzięki kolejnym projektowym misjom (zazwyczaj czterem w ciągu roku) uczestnicy mogą wykonywać z orbity fotografie wybranych punktów na powierzchni Ziemi. Uczniowskie zlecenia przekazywane są do kamery pracującej na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), która po wykonaniu zdjęć przekazuje je na Ziemię. Uczestnicy misji mogą oglądać i analizować gotowe fotografie poprzez witrynę internetową projektu.

Dzieci z klasy 4C świetnie poradziły sobie z wydawaniem poleceń kamerze znajdującej się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zyskały także możliwość poznania położenia poszczególnych kontynentów i krajów, którymi szczególnie się zainteresowały. Dzieci określały położenie miejsc w Australii, Afryce, Azji i pozostałych kontynentach,  dzięki współrzędnym geograficznym oraz specjalnym kodom przysłanym przez NASA. Pozostało nam poczekać, aby zaprogramowane przez nas zdjęcia zostały wykonane w kosmosie i wróciły do naszej szkolnej galerii.

Iwona Kowalik

 
« pierwszapoprzednia12następnaostatnia »

Strona 1 z 2


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: business hosting php hosting Valid XHTML and CSS.