REKRUTACJA

Szukaj

Odwiedziny

Odsłon : 1882246
KLUB MŁODEGO ODKRYWCY
Badamy przewodnictwo elektryczne: przewodnik czy izolator?

Na kolejnych zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie badali, które z dostarczonych przez ESERO POLAND materiałow są przewodnikami elektrycznymi, a które są izolatorami. Moduł serwisowy statku kosmicznego Orion ma 4 skrzydła, które są wykonane z paneli słonecznych. Panele pobierają energię pochodzącą ze Słońca, która jest zamieniana w elektryczność. Dzięki niej zasilane są komputery i urządzenia pokładowe. Dlatego potrzebujemy materiałow, które dobrze przewodzą prąd.

Zadaniem uczniów było zbudowanie na podstawie wskazówek z ESERO prostego zestawu do testowania żarówki, który następnie zmodyfikowaliśmy do badania przewodnictwa materiałów z zestawu ESA Spacecraft Materials Kit.

LINK do filmu

Z przeprowadzonych przez dzieci doświadczeń wynika, że przewodnikami są miedź, aluminium, mosiądz, stal i stop aluminium. Izolatorami okazały się drewno, skała, plastiki polistyren.

Budowanie zestawu i testowanie przewodnictwa elektrycznego okazało się świetną zabawą. Czekamy na kolejne eksperymenty!

Iwona Kowalik

 
Odkrywanie własności materiałów: zobacz i poczuj

Klub Młodego Odkrywcy otrzymał na 2 miesiące do testowania zestaw edukacyjny SPACECRAFT MATERIALS KIT z ESERO. Jest to pomoc naukowa, która pozwala uczniom na badanie różnych materiałów w kontekście ich przydatności do budowy statku kosmicznego. Dzieci otrzymują zestaw dziewięciu różnych materiałów (np. miedź, aluminium, mosiądz, stal, drewno, skała, plastik) i badają, które ich własności są najbardziej przydatne do części pojazdów kosmicznych.

Na pierwszych zajęciach podzieleni na 6 grup uczestnicy badali materiały za pomocą wrażeń, jakie sprawiają w dotyku oraz obserwując je wzrokowo – dzieci opisywały materiały jako ciężkie/lekkie, szorstkie/gładkie, ciepłe w dotyku/chłodne w dotyku, błyszczące/matowe.

Na kolejnych zajęciach podsumujemy swoje obserwacje i spróbujemy określić ich przydatność do organizowania kosmicznych podróży.

Przebieg zajęć

Iwona Kowalik

 
Wycieczka do Planetarium

30 października 2018 roku klasa 4c uczestniczyła w zajęciach w Planetarium Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Wszechświat i cała reszta”. Dla większości uczniów była to pierwsza okazja pobytu we wrocławskim planetarium położonym w urokliwym Parku Szczytnickim.

Po krótkim przedstawieniu historii obserwacji kosmosu – od obserwacji wzrokowych do supernowoczesnych teleskopów oraz przyczyn dla których obserwowano „gwiazdy” dzieci poznawały elementy budowy Układu Słonecznego: planety, księżyce, planety karłowate… Uczniowie zobaczyli gwiazdozbiory widoczne na północnej półkuli oraz poznali sposób odnajdywania na nocnym niebie Gwiazdy Polarnej. Na podstawie filmu „From Earth to the Universe” dzieci dowiedziały z jakich obiektów składa się nasza galaktyka, czyli Droga Mleczna oraz miały okazję poznać nieco bliżej współczesne metody obserwacji i zdobywania kosmosu. Następnie dzięki omówieniu problemu zanieczyszczenia światłem uczniowie poznali jego wpływ na obserwacje nocnego nieba, życie zwierząt i ptaków oraz gospodarkę.

Pobyt w Planetarium był świetną okazją aby rozwinąć zainteresowanie dzieci astronomią. Był też jednym z punktów działalności Klubu Młodego Odkrywcy.

Film z wycieczki

 

Iwona Kowalik

 
Budujemy łaziki napędzane balonami

Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy projektowali i budowali proste łaziki, których napędem było powietrze z balonów.
Uczniowie używali tekturowych pudełek, papierowych kubeczków, słomek i oczywiście  balonów. Dzieci musiały rozwiązywać
wiele problemów, np. co zrobić, aby balon nie hamował pojazdu, jak usztywnić osie z kółeczkami itd. Swoje rozwiązania mogły
kilka razy modyfikować po przeprowadzanych próbach. Gdy pojazdy zostały ukończone, urządziliśmy zawody na szkolnym holu,
aby ocenić, który łazik pokona najdłuższą odległość. Uczniowie przekonali się jak ważna jest praca zespołowa i korygowanie błędów.
Mam nadzieję, że skorzystają z tych wniosków podczas kolejnych prac naszego klubu.

LINK do filmu prezentującego przebieg prac i zawody łazików.

Iwona Kowalik

 
Obliczyliśmy przybliżony obwód Ziemi

Podczas wydarzenia Eksperyment Eratostenesa wymieniliśmy dane z ośmioma
europejskimi szkołami. Naszymi partnerami były szkoły z Krusevac w Serbii,
szkoły z Lipovljani, Križevci, Zagrzebia, miejscowości NovskaKarlovac
w Chorwacji, miejscowości Medvoda ze Słoweni oraz szkoła z Neapolu
we Włoszech. Obwód Ziemi jest równy 40 075 km. Nasze obliczenia, które
były najbliżej tego wyniku, to 41805,64 km (rezultat współpracy z serbską szkołą);
38656,32 km (współpraca ze szkołą w Križevci) oraz 38139,48 km (rezultat
współpracy ze szkołą z Zagrzebia). Dzieci uzyskały te wyniki korzystając z kalkulatorów
i informacji o odległościach między miastami oraz wysokości Słońca 24 września
w południe astronomiczne. Posługując się prostymi przyborami geometrycznymi oraz
korzystając z możliwości, jakie dają nam nowoczesne technologie, uzyskaliśmy
bardzo zbliżone do prawdziwych wyniki.

Kolejny eksperyment już w marcu 2019!


Iwona Kowalik

 
Projektujemy lądownik dla jajka-astronauty

Uczestnicy Klubu Młodego Odkrywcy zmierzyli się z trudnym zadaniem – zaprojektowaniem prostego lądownika dla astronauty, którym było surowe jajko! Dzieci miały do dyspozycji jedynie plastikowy kubeczek, 4 słomki, balonik, kartkę papieru A4 oraz 1 metr taśmy. Uczniowie klasy 4C pracowali nad swoimi pomysłami w grupach. Każdy z zespołów miał 3 próby, aby  udoskonalić lub zmienić swoje rozwiązania. Dzieci okazały się bardzo kreatywne – wiele jajek „przeżyło” upadek! Każda próba wiązała się z olbrzymi emocjami i oczekiwaniem, czy jajko zostanie całe. Dzieci okazały się bardzo kreatywne – wiele jajek „przeżyło” upadek!

Pracę dzieci można obejrzeć na filmie:

PROJEKTUJEMY LĄDOWNIK DLA JAJKA-ASTRONAUTY

 

Iwona Kowalik

 
Wysyłamy polecenia do kamery w kosmosie

Uczniowie klasy 4C, członkowie Klubu Młodego Odkrywcy, wzięli udział w edukacyjnym wydarzeniu „Sally Ride EarthKAM”, organizowanym przez Amerykańską Agencję Kosmiczną NASA, które zostało stworzony, aby umożliwić uczniom i nauczycielom oglądanie powierzchni Ziemi z unikalnej perspektywy kosmicznej przestrzeni. Jest to wydarzenie edukacyjne, w ramach którego uczniowie z różnych stron świata bezpłatnie uzyskują dostęp do sprzętu elektronicznego umieszczonego w kosmosie. Dzięki kolejnym projektowym misjom (zazwyczaj czterem w ciągu roku) uczestnicy mogą wykonywać z orbity fotografie wybranych punktów na powierzchni Ziemi. Uczniowskie zlecenia przekazywane są do kamery pracującej na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), która po wykonaniu zdjęć przekazuje je na Ziemię. Uczestnicy misji mogą oglądać i analizować gotowe fotografie poprzez witrynę internetową projektu.

Dzieci z klasy 4C świetnie poradziły sobie z wydawaniem poleceń kamerze znajdującej się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zyskały także możliwość poznania położenia poszczególnych kontynentów i krajów, którymi szczególnie się zainteresowały. Dzieci określały położenie miejsc w Australii, Afryce, Azji i pozostałych kontynentach,  dzięki współrzędnym geograficznym oraz specjalnym kodom przysłanym przez NASA. Pozostało nam poczekać, aby zaprogramowane przez nas zdjęcia zostały wykonane w kosmosie i wróciły do naszej szkolnej galerii.

Iwona Kowalik

 
Eksperyment Eratostenesa - pierwsze zadanie Klubu

W drugiej połowie września rozpoczął swoją działalność Klub Młodego Odkrywcy, którego członkami są uczniowie klasy 4C. W ramach klubu realizowany będzie projekt lotniczo-kosmiczny NA MARSA I DALEJ. Nasze działania będzie wspierać Politechnika Wrocławska.

Pierwszą aktywnością naszego klubu był udział dzieci w międzynarodowym wydarzeniu EKSPERYMENT ERATOSTENESA. W tym roku uczestniczy w nim 1512 szkół z 52 krajów. Dzięki bazie stworzonej przez greckich organizatorów wydarzenia, udało się nawiązać kontakt ze szkołami w Chorwacji i Serbii, z którymi wymienimy nasze pomiary.

Mimo niepokojącej pogody w południe nad naszą szkołą na chwilę pojawiło się Słońce! Udało nam się zmierzyć cień metrowego gnomonu (linijki tablicowej).  Długość cienia wynosiła 1310 mm, co oznacza, że promienie słoneczne padały na Ziemię pod kątem 52,64 stopni. Nasze pomiary wysłaliśmy do szkół w Chorwacji, Serbii i Włoch- czekamy na wyniki partnerów, aby obliczyć przybliżony obwód Ziemi.

Iwona Kowalik

 

 
« pierwszapoprzednia123następnaostatnia »

Strona 3 z 3


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: business hosting php hosting Valid XHTML and CSS.