Od października uczniowie klasy 7a pracowali z uczniami klasy 9 z Okuno Elementary School w Ushiku City w Japonii nad projektem edukacyjnym zatytułowanym „Symbioza”.
Projekt nie należał do najłatwiejszych, a jego tematyka zmuszała do głębokich refleksji na temat współczesnego świata, w tym także sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią. Regularna korespondencja między koordynatorami zaowocowała stworzeniem kart pracy, nad którymi pracowali polscy i japońscy uczniowie. Tworzono wyjaśnienia pojęcia „symbioza” w odniesieniu do społeczeństwa, opisy pożądanego społeczeństwa symbiotycznego oraz listę kwestii budzących niepokój. Wśród problemów uczniowie z obu krajów wskazywali brak tolerancji, dyskryminację, zastraszanie, brak wzajemnego wsparcia i współpracy. Jako poważny problem wskazali też brak zaangażowania w ochronę naszej planety i zbyt małe zaangażowanie społeczeństw w zapobieganie zmianom klimatycznym. Mimo dzielących nas olbrzymich odległości i różnic kulturowych dostrzegliśmy te same problemy, nękające nasze społeczności. Następnie uczestnicy zbierali własne pomysły na rozwiązanie problemów współczesnego społeczeństwa i świata. Wnioski z prac były przesyłane do partnerów.
Nie udało się spotkać podczas wideokonferencji (w związku z przejściem na zdalną edukację i egzaminami końcowymi partnerów z Japonii), ale przesłaliśmy sobie nagrania z podsumowaniem naszej pracy – refleksje uczniów. Polskie podsumowanie można przeczytać na stronie PROJEKT SYMBIOZA.
Japońscy uczniowie kończą wkrótce szkołę, ale mamy nadzieję na współpracę z kolejną grupą uczniów z Okuno Elementary School.
Link do PROJEKTU SYMBIOZA: https://ikowalik.wordpress.com/symbioza/
Iwona Kowalik