Dzięki współpracy z Politechniką Wrocławską w maju 2023 roku z grupą uczniów klasy 7b realizowaliśmy projekt badawczy „Jakość powietrza. Badanie zanieczyszczeń pyłowych”.
Celem projektu było zbadanie poziomu zapylenia w naszej szkole w różnych porach dnia i w różnych warunkach. Uczniowie postawili hipotezę, że najbardziej zagrożonymi zanieczyszczeniami pyłowymi
w naszej placówce są sala gimnastyczna podczas zajęć w-f oraz hol szkoły w czasie długich przerw, natomiast najmniej zanieczyszczonymi pomieszczeniami powinny być sale lekcyjne wyposażone
w tablice z markerami.
Do badań wykorzystaliśmy 2 układy, w skład których weszły m.in.: mikrokontroler micro:bit, płytka rozszerzeń, czujnik pyłu, wyświetlacz, przewód do ładowania, powerbank, przewody wtykowe. Po usunięciu usterek przystąpiono do testów z wykorzystaniem gotowych projektów, przygotowanych przez Centrum Nauki Kopernik. Do pomiarów użyto projektów: pm_kartaSD.hex z pauzą 5 sekund oraz pm_kartaSD_V2.hex, w którym korzystano z przycisków A i B na płytce micro:bit. Pomiary wykonywano co 5 sekund przez minutę. W razie niejasności badania były powtarzane.
Po analizie uzyskanych wyników doszliśmy do niepokojących wniosków, bo okazało się, że badania wykazały w pewnym miejscu naszej szkoły przekraczany jest poziom dopuszczalnych zanieczyszczeń wg Inspekcji Ochrony Środowiska.
W naszej szkole obserwujemy zwiększoną ilość pyłów PM 10, które mogą powodować u uczniów, nauczycieli i pracowników obsługi problemy zdrowotne. Im dłużej przebywa się w zanieczyszczonym pomieszczeniu tym poważniejsze mogą być konsekwencje zdrowotne: choroby układu oddechowego i niewydolność układu odpornościowego. Nadmierne zanieczyszczenie pyłami może też prowadzić do chorób układu krwionośnego i nerwowego.
Aby zapobiec przekraczaniu poziomu pyłów wskazane jest: poprawienie jakości wentylacji pomieszczeń, częstsze zmywanie podłóg (w tym przed przerwą, na tyle wcześnie by podłoga zdążyła wyschnąć) i innych powierzchni (parapety, szafy), zmienianie obuwia przez członków szkolnej społeczności. Badania wykazały, że na zmniejszenie zanieczyszczenia pozytywnie wpływa używanie w salach tablic na markery, należy więc stopniowo wycofywać ze szkoły tradycyjne tablice kredowe. Aby zapobiec przekraczaniu poziomu pyłów PM 2,5 i PM10 wskazane jest także mniejszy ruch w pomieszczeniach, zatem plan zajęć powinien uwzględniać mniejszą liczbę uczniów np. w hali sportowej.
Zapraszamy do szczegółowej analizy wyników naszych badań: RAPORT Z BADANIA JAKOŚCI POWIETRZA W SP16
Iwona Kowalik oraz uczniowie klasy 7b:
Alisa Skamarokh, Sebastian Wojciechowski, Szymon Śliwka, Szymon Ryś, Emilia Pielichiewicz, Przemysław Jabłoński, Viktoriia Nizhnikova, Natalia Zachariasiewicz, Polina Tereshchenko


