Uczniowie klasy 5a zrealizowali projekt AIR, dotyczący zanieczyszczenia powietrza i sposobów jego zapobiegania. Podczas projektu wykorzystaliśmy, przetłumaczony interaktywny materiał edukacyjny, stworzony w ramach Life Terra Project. Uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat tego czym jest powietrze, jaki jest jego skład, jakie są przyczyny jego zanieczyszczenia, a także roli roślin w magazynowaniu dwutlenku węgla i wytwarzaniu tlenu w wyniku fotosyntezy. Piątoklasiści dowiedzieli się także jaki wpływ na jakość powietrza mają tlenki azotu, które powstają przez ruch drogowy i w wyniku działalności przemysłowej oraz amoniak powstający podczas hodowli zwierząt. Piątoklasiści dowiedzieli się o tzw. toaletach dla krów. Istotne podczas zajęć było poznanie wpływu zanieczyszczeń powietrza na nasze zdrowie.
Nauka była wspierana przez krótkie filmy opracowane przez Life Terra Project. Podczas zajęć dzieci rozwiązywały quizy związane z tematem projektu. Prowadziły także dyskusję na temat potencjalnych rozwiązań, które mogą poprawić stan naszego powietrza i debatowały o tym, co same mogą w tym kierunku zrobić.
Nadmierna liczba pojazdów w naszych miastach wpływa na pogorszenie jakości powietrza. Aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, możemy wybierać korzystanie z transportu publicznego. Piątoklasiści wykorzystali aplikację Tinkercad do projektowania modeli 3D pojazdów komunikacji miejskiej, których wygląd zachęciłby mieszkańców do korzystania z nich. Przykłady projektów uczniów:
https://www.tinkercad.com/things/k0f6l3jhWNA-flying-cabriolet-kacper
https://www.tinkercad.com/things/7TV7NDX60zJ-newbus-janek
https://www.tinkercad.com/things/bJ1VgdpeRe4-aftobus102024-milana
https://www.tinkercad.com/things/37y1MPLkiW7-wiatrakus-michalinab-gabrielan
https://www.tinkercad.com/things/1qiN0ZzOvQ3-batmobil-mateusz
Dzieci tworzyły także reklamy promujące wśród mieszkańców naszego miasta częstsze wybierania rowerów i komunikacji miejskiej jako środka transportu. Piątoklasiści wykorzystali w tym celu szkolne tablety i aplikację Stop Motion Studio.
Reklamy: https://youtu.be/LoESUA07vWk?si=UMmww5CKzVY5S1Q0; https://youtu.be/A3O9Gteqcpg?si=QLGy3yQk7U_7S2R7; https://youtu.be/tK-u7d2eqfA?si=Eygmea9CniZjlvgn.
Podczas realizacji projektu wykorzystaliśmy Sztuczną Inteligencję – CzatBota, stworzonego na platformie Mizou. Dzięki niemu uczniowie wcielili się w rolę dziennikarzy, którzy przeprowadzają wywiad z prezydentem miasta na temat działań, jakie mieszkańcy mogą podjąć, aby poprawić jakość powietrza w mieście.
Kreatywnym zadaniem, podsumowującym nasz projekt, było stworzenie modelu idealnego miasta przyszłości, w którym nie ma problemów z zanieczyszczonym powietrzem. Do tego celu uczniowie wykorzystali aplikację Scratch.
Do naszego projektu dołączyliśmy aktywność związaną z dniem naszej planety. Celebrując Dzień Ziemi uczniowie uczestniczyli w lekcji matematyki “Zakodowany matematyczny Dzień Ziemi”. Dzieci rozwiązywały zadania, których treść nawiązywała do działań, które możemy wszyscy podejmować, aby chronić naszą planetę m.in. jazda na rowerze do szkoły, oszczędzanie wody, kompostowanie odpadów itd. Całe zadania lub fragmenty ich treści zakodowałam za pomocą kodu QR, alfabetu Morse’a i szyfru PigPen.
Uczniowie klasy 5a przygotowali wyzwania AIR CHALLENGE – za pomocą kodu QR zapisali działania, które może podejmować każdy z nas, aby powietrze było czystsze. Wyzwania zostały zebrane w kolekcji Wakelet.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie https://ikowalik.wordpress.com/air-zanieczyszczenie-powietrza/
Iwona Kowalik
