W styczniu odbyło się kolejne spotkanie realizowane w ramach przeprowadzanej w klasie 3 c innowacji Uczymy się uczyć poświęcone notatkom wizualnym.
Notowanie jest jedną z form uczenia się. Umiejętność tworzenia notatek przydaje się na każdym etapie edukacyjnym. Służy uporządkowaniu i powtórzeniu utrwalanego materiału, zapisaniu pomysłów lub rozwiązaniu problemów.
Tym razem uczniowie poznali zasady sketchnotingu, czyli notatek w formie graficznej z elementami tekstowymi. Taka forma pomaga uprościć skomplikowane Autorem tego pojęcia i podejścia do notowania jest projektant i autor Michael Rohde, który uważał tradycyjne robienie notatek za stresujące, ponieważ czuł, że nie jest w stanie uchwycić każdego szczegółu. Dlatego chciał połączyć tradycyjne metody robienia notatek z bazgraniem, aby tworzyć bardziej zapadające w pamięć notatki.
Kolejną formą były mapy myśli, czyli przygotowanie pewnego zagadnienia za pomocą powiązanych ze sobą strzałkami lub liniami i wynikających z siebie słów-kluczy. Mapy myśli mogą zawierać słowa, symbole, rysunki, linki i inne elementy, które ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie danego zagadnienia.
Obie formy bazują na naturalnej skłonności ludzkiego mózgu do myślenia obrazami i zakłada włączenie w ten proces obu półkul mózgowych: lewej odpowiedzialnej za przekaz werbalny oraz prawej, która uaktywnia się podczas przekazu niewerbalnego (najczęściej wzrokowego). Dzięki temu notowanie może być procesem twórczym, kreatywnym, rozwijającym umiejętność uczenia się i pozytywnie wpływającym na osiągnięcie sukcesu w nauce.
Klasa 3 c utrwaliła części mowy stosując te najbardziej popularne formy notatek graficznych. Uczniowie byli bardzo kreatywni, a notowanie okazało się nie takie trudne jak podejrzewali.
Zuzanna Czyszczoń








