I. Baza
1.Placówka posiada warunki lokalowe i środki dydaktyczne umożliwiające wdrożenie programu profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
1.Dyrektor zapewnia warunki lokalowe, środki dydaktyczne umożliwiające realizację programu profilaktyki logopedycznej.
2.Placówka posiada gabinet logopedyczny wyposażony w narzędzia i nowoczesne pomoce logopedyczne.
3.Placówka udostępnia salę do logopedycznych zajęć grupowych.
4.W salach dla poszczególnych grup funkcjonują stanowiska logopedyczne wyposażone w pomoce logopedyczne.
II. Doskonalenie nauczycieli
1.Nauczyciele, logopeda stale szkolą się w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
1.Dyrektor nadzoruje realizację WDN- u w zakresie profilaktyki logopedycznej.
2.Nauczyciele,logopeda, dyrektor uczestniczą w konferencji, cyklu seminariów, warsztatach doskonalących z zakresu logopedii wychowawczej.
3.Logopeda uczestniczy w formach doskonalących z zakresu logopedii korekcyjnej.
4.Nauczyciele, logopeda systematycznie pracują na terenie placówek w grupach roboczych, na każdym etapie wdrażania programu.
5.Nauczyciele, logopeda dzielą się doświadczeniem i umiejętnościami prowadząc zajęcia otwarte dla nauczycieli ze swojej placówki i innych placówek w programie.
6.Logopeda prowadzi zajęcia instruktażowo- pokazowe dla nauczycieli swojej placówki i innych placówek w programie.
2. W placówce i środowisku lokalnym promuje się osiągnięcia logopedy i nauczycieli.
Wskaźniki:
1.Placówka dokumentuje działania nauczycieli i logopedy w zakresie profilaktyki logopedycznej.
2. Koordynator- autor programu promuje logopedów i nauczycieli w środowisku
edukacyjnym i lokalnym.
III. Działania w profilaktyce logopedycznej
(uwzględniające wszystkie elementy, zadania MPPL)
1.Nauczyciele i logopeda dokonują diagnozy logopedycznej wszystkich dzieci w placówce.
Wskaźniki:
1.Dyrektor zapewnia warunki do prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych i badań specjalistycznych dzieci w placówce.
2.Nauczyciele badają KARM, prowadzą obserwację zachowań językowych oraz przeprowadzają wywiad z rodzicami w ramach harmonogramu konsultacji.
3.Logopeda dokonuje pełnej diagnozy logopedycznej dzieci wyłonionych w badaniu przesiewowym.
2.Dyrektor, nauczyciele, logopeda planują i wdrażają działania systemowew zakresie profilaktyki logopedycznej w placówce.
Wskaźniki:
1. Dyrektor zapewnia warunki do wdrożenia programu w placówce, monitoruje i wspiera wdrażanie programu.
2.Nauczyciele pracują nowoczesnymi metodami z dziećmi w grupie nad stymulacją mowy i języka oraz prowadzą systematyczny ich zapis.
3.Logopeda prowadzi indywidualną terapię logopedyczną oraz wspiera nauczyciela w prowadzeniu zajęć grupowych.
4.Nauczyciele, logopeda planują i przeprowadzają ewaluację cząstkową ( 05,06 co roku) i końcową ( po 4 latach) działań nakierowanych na dzieci, rodziców i środowisko lokalne.
5.Placówka pisze program własny w zakresie profilaktyki logopedycznej.
3.Dyrektor, nauczyciele, logopeda współdziałają z rodzicami w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
1.Dyrektor wspiera, monitoruje przebieg współpracy z rodzicami.
2.Nauczyciele, logopeda planują i przeprowadzają spotkania informacyjne dotyczące zagadnień profilaktyki opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy i języka oraz stanu rozwoju mowy dzieci
w poszczególnych grupach.
3. Logopeda we współpracy z nauczycielem prowadzi cykliczne warsztaty dla rodziców z dziećmi dotyczące stymulacji funkcji związanych z mową.
4.Nauczyciele prowadzą cykliczne zajęcia otwarte dla rodziców, uwzględniające w/w problematykę.
5.Logopeda prowadzi cykliczne, indywidualne konsultacje dla wszystkich rodziców.
4. Dyrektor, nauczyciele, logopeda współdziałają ze specjalistami i środowiskiem lokalnym w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Wskaźniki:
1. Dyrektor z koordynatorem -autorem programu współpracują z Wydziałem Edukacji, Wydziałem Zdrowia i innymi strukturami samorządowymi.
2.Logopeda organizuje specjalistyczne badania przesiewowe ortodontyczne i audiologiczne.
3.Nauczyciele planują i przeprowadzają wspólnie z innymi placówkami w programie, projekty edukacyjne uwzględniające potrzeby dzieci w zakresie profilaktyki logopedycznej.