Pszczoły i mrówki mają swoje kryjówki
Projekt realizowany w Przedszkolu Nr 16 we Wrocławiu
w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej
Czas trwania projektu: 02.01-17.04.2024
Projekt został zrealizowany we wszystkich grupach przedszkolnych.
Cele projektu:
- Poznanie świata naturalnego
- Rozwijanie ciekawości świata
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
- Usprawnianie kinestezji artykulacyjnej, dykcji i pamięci słownej
- Doskonalenie umiejętności zadawania pytań
- Rozwijanie kompetencji językowych
- Rozwijanie twórczego myślenia
- Kształtowanie kompetencji społecznych
- Stymulowanie procesów poznawczych
- Angażowanie rodziców w rozwijanie zainteresowań dziecka oraz podjęcia działań wspólnie z dzieckiem
- Kształtowanie postaw proekologicznych
- Rozwijanie umiejętności obserwacji
- Wzmacnianie kompetencji kognitywnych
- Budowanie zainteresowania nauką
Główne założenia projektu
Metoda projektu zakłada poznawanie świata w sposób naukowy, a równocześnie spontaniczny i nieodtwórczy. Dzieci z natury są ciekawe świata, uwielbiają zadawać pytania i często, żeby uzyskać odpowiedź, wolą same posprawdzać, pozaglądać, pomieszać, złożyć lub rozdrobnić. Cieszy je, kiedy mogą to zrobić osobiście, niż otrzymać gotową odpowiedź sformułowaną przez dorosłego. To, czego dzieci same doświadczą, co przetworzą, co przeżyją na własnej skórze jest dla nich nie tylko ciekawsze, ale również bardziej zrozumiałe, często także zapada w pamięć na znacznie dłużej dzięki poczuciu sprawstwa.
Podejście projektowe zakłada, że proces zdobywania wiedzy przez małe dzieci jest procesem naturalnym, spontanicznym i samodzielnym. Rolą nauczyciela nie jest nauczanie, ale koordynowanie pracy dzieci, organizowanie przestrzeni badawczej tak, aby dzieci samodzielnie zdobywały wiedzę. Ważnym aspektem pracy nauczyciela jest również uważna obserwacja oraz dokumentowanie działań dzieci. W podejściu projektowym dzieci uczą się logicznego myślenia, stawiania pytań, zdobywania wiedzy poprzez eksperymentowanie, wyciągania wniosków. Ważnym elementem pracy projektowej jest aktywne włączanie do współpracy rodziców.
Metoda projektu przebiega w trzech etapach.
Etap 1 – rozpoczęcie projektu
Etap 2 – realizacja projektu
Etap 3 – zakończenie projektu
Wybór tematu
Dzieci z naszego przedszkola są zafascynowane przyrodą. Wybór tematu rozpoczął się od zwrócenia uwagi na niebezpieczeństwo wyginięcia pszczół i liczne zagrożenia czyhające na nie oraz opowieści o chronionych gatunkach mrówek. Dzieci czuły ogromną potrzebę zgłębienia tematów dotyczących tych konkretnych owadów, dlatego całe przedszkole postanowiło zrealizować projekt, który jest odpowiedzią na konkretnie sformułowane potrzeby dzieci.
Rola rodzica w projekcie
- czynny udział poprzez wspieranie dziecka w poszukiwaniu informacji
- aktywne spędzanie czasu z dzieckiem,
- wspólne wykonanie prac konkursowych,
- udział w zajęciach otwartych,
- wykonywanie ćwiczeń logopedycznych w domu.
Gr VI – zajęcia czytelnicze